juni 23, 2007
Forudbetaling
Vi er ved at købe køkken hos en forhandler men er blevet lidt betænkelig vedr. firmaets betalingsbetingelser. Forhandleren forlanger at vi betaler hele beløbet (125.000,- kr) inden leveringen. Det er os meget i mod at betale for en vare inden vi har fået den og vi er meget i tvivl om vi skal tiltræde ovennævnte betingelser. Er der nogen der har et godt råd ?
Da vi købte køkken oplevede vi nøjagtig det samme. Vi indgik dog det kompromis at vi betalte ½ af beløbet og resten efter at vi havde fået køknet. På den måde havde både vi og sælgeren en vis sikkerhed for at handlen forløb som den skulle.
Jeg betaler af princip aldrig for noget som jeg ikke har fået leveret. Derfor sagde jeg fra starten fra overfor min køkkenleverandør da han ville havde mig til at betale noget af køkkenet inden levering. Han sagde at han havde tjekket mig hos RKI og da jeg ikke stod registreret som dårlig betaler indvilligede han i at jeg først betalte da køkkenet blev leveret.
Jeg vil også være meget forsigtig med at betale hele beløbet på forhånd. Her på Fyn havde vi en sag for en 3 år siden med en køkkenforretning fra Otterup som havde modtaget betalinger for over en million kroner fra godtroende kunder. De endte bare med at erklære sig konkurs inden kunderne nogensinde så skyggen af deres køkkener.
I bund og grund handler det vel egentlig om man har tillid til den man handler med. Der hvor vi handlede køkken har haft forretning her i lokalsamfundet i mange år og han har et godt ry, så her var vi helt trygge ved at handle. Desuden ydede firmaet 2% i kontantrabat, hvilket er en bedre forrentning en banken kan tilbyde.
I de senere år er det blevet almindelig praksis blandt køkkenfirmaerne at opkræve en del eller hele beløbet for køkkenet inden leveringen.
Dette begrundes ofte med at kunden har bestilt en specialvare som ikke umiddelbart kan bruges andetsteds. Som kunde skal man altid bruge sin sunde fornuft og være varsom med at betale hele beløbet på forhånd. Se bare på historien om fladskærmstv fra Alfa Viev.
Man kan evt tage regnskabsoplysninger på firmaet hvis man vil sikre sig at firmaet ikke er ved at gå neden om og hjem. Derudover siger de fleste køkkenfirmaer ikke nej til at bøje deres egne betalingsbetingelser lidt for at få en stor køkkenordre i hus.
Så rådet herfra må være: Gå ikke med til hvad som helst men hold på det i har det bedst med.
Et rigtig godt råd kan også være at få stillet en modgaranti fra forretningens bank.
På den måde sikrer I jeres forudbetaling.
Da vi købte gjorde vi netop det. Vi betale 80% forud og fik stillet en garanti på beløbet som var gældende indtil en uge efter leverancen. Vi betalte for garantien (ca 1200) tilgengæld fik vi en kontantrabt for forudbetalingen som var markant størrer end de 1200.
Er selv ude i lidt af en gyser!
Sagen drejer sig om at vi for ca. 1 år siden indgik en aftale med firmaet Hansen Living om levering af vores drømmekøkken og forskellige andre møbler. Vi handlede med Knud Kapper der er arkitekt på møblerne. I kan læse om vores oplevelse ved at handle med Hansen Living på hjemmesiden herunder. Vi opdatere siden dagligt:
http://www.hanstholm-surfing.dk
Hejsa….ja, kotumen peger mere og mere i den retning i branchen.
Vi er dog af den opfattelse i butikken som jeg er indehaver af, at køb af køkken er en tillidssag…og at tilliden da gerne skulle være at finde begge veje.
Umiddelbart har jeg aldrig haft lyst til at betale for noget førend jeg har fået det….så derfor skal mine kunder heller ikke.
Kan da sagtens se det smarte i at ‘skumme’ renterne i perioden fra bestilling til levering, men, men, men.
Såfremt det er et spørgsmål om at køkkenforretningen gerne vil være sikre på deres penge vil en bankgaranti da kunne løse det problem – synes faktisk moralen er lidt lav i branchen på det punkt generelt, og vil da faktisk glæde mig til at høre hvad argumentet for forudbetaling er fra andre branchefolk her på siden – synes det lugter af mistillid og ikke meget andet.
Huha, jeg frygter at få hug nu…
Proceduren her i butikken er, at beløbet forfalder til kontant betaling 3 dage efter levering.
Såfremt der (Hvilket desværre sker en sjælden gang imellem) skulle være fejl eller mangler på ordren aftaltes et tilbagehold i betalingen, som ‘står mål’ med fejlens/manglens størrelse indtil fejlen/mangelen er udbedret.
Jeg skal indskyde at jeg til gengæld kører en relativ hård politik overfor kunder som så ikke overholder aftalerne – dette gøres ved at tage forbehold for, at eventuel afgivet rabat er betinget af, at betalingsbetingelserne overholdes, og, at kunder som ikke overholder deres del af aftalen vil blive slæbt gennem ‘det tunge system’ omgående…. – slutteligt vil jeg dog skynde fortælle at det til d.d. IKKE er sket endnu, og at mine kunder til d.d. generelt har overholdt gældende aftaler – må vel ali i alt være et udtryk for gensidigheden og tilliden igen…smiler.
Fa.: Evald Puggaard Aps
http://www.evald-puggaard.dk
Hov…korrekser lige mig selv…..har da forresten prøvet at lkræve delvis forudbetaling 1 gang….en MEGET STOR eksportsag til Marokko…her forlangte jeg 30 % forud og resten senest dagen hvor varerne blev udskibet fra Danmark…..undskyld.
Har lige været ude for, at en kunde ringede dagen før hun skulle have leveret sit køkken. Beskeden var at hun ikke ville have køkkenet aligevel og at hun stod i RKI. Hun havde håbet på at få afviklet gælden inden køkkenet kom, så hun kunne låne til dette. Nu står vi med et køkken vi ikke kan bruge til ret meget. Da man jo ikke kan plukke håret af en skaldet, har vi besluttet ikke at forfølge sagen.
Derfor har vi nu også besluttet at tage forudbetaling på 50 procent fremover!
I den Køkken butik jeg ejer er politikken følgende: 25% ved bestilling, 50% ved levering og 25% ved enten endt montering hvis vi står for denne, eller 8 dage efter levering hvis kunden selv står for monteringen. det virker fint og jeg oplever ikke nogen form for problem i dette. Det med en forudbetaling udløser en kontant rabat bruger vi slet ikke.
Mvh. SieMatic-Bredgade
P.S. med hensyn til ovennævnte kunde der bakker ud af ordren dagen før levering, er det en kold vurdering af beløbets størrelse, samt udgifterne ved indrivelse. Min umiddelbare reaktion ville være en indrivelsesforetning, det er ikke sjovt, men det statuerer et eksempel:(
det er useriøst at købe noget der ikke er dækning for.
Hej alle
Det handler i bund og grund om at handle med nogle af de gode gamle solide selskaber i branchen, og gerne en af kapitalkæderne.
Der er mange små franchaise tagere som har en dårlig økonomi og der er det dumt at forudbetale.
Jeg ved at et af de helt store solide selskaber ‘Vordingborg Køkkenet ‘ tilbyder kunderne en gratis bankgaranti således at både sælger og køber er sikret af imod overraskelser.
Det må vist være det optimale, men en kontantrabat er altså også rigtig god, især lige nu hvor det er købers marked.
Nogle af de store solide selskaber tilbyder enddog MEGET store rabatter..
God fornøjelse med dit køkkenkøb
Det er vist rimeligt tydligt at det er ‘Vordingborg’ der selv har lavet indlæget…
Det er fint med forudbetaling,men hos gøre vi det ikke. Fordi vi har en konto på være kunde , og så sende vi et grio kort ud til kunden. Men det skal også siges at hvis man købe over x kr . vil vi godt se en bankgaranti.