Forsinket køkken
Hej,
Jeg har haft bestilt et køkken til levering i en bestemt uge, aftalen er underskrevet og godkendt af begge parter og jeg har overholdt mine betalingsfrister.
Søndag aften i ugen inden leveringen skal ske, og i øvrigt efter at jeg har revet det eksisterende køkken ned, sender jeg en mail til sælger for at få bekræftiget den præcise leveringsdato.
Han ringer efterfølgende mandag formiddag og fortæller mig at køkkenet bliver 4 uger forsinket, fordi ordren er ‘forsvundet på fabrikken’.
Jeg synes jo at det er en stor gene og en stor omkostning.
Dels har både jeg og en anden taget ferie for at kunne montere køkkenet, og dels har jeg ikke mulighed for at lave mad i 4 uger, hvilket giver en ekstra omkostning til takeaways m.m.
Ifølge sælger er jeg ikke beretiget til nogen kompensation, og det eneste købsaftalen dækker er ‘dokumenterede omkostninger’.
Nogen der ved hvordan det forholder sig og hvad jeg rent faktisk har ret eller ikke ret til?
Samt hvad der kan høre under ‘dokumenterede omkostninger’?
Pft,
Mads
hejsa
Som udgangspunkt er det aftalen mellem dig og sælger der bestemmer, hvad man har ret til i en sådan situation. Hvis spørgsmålet om forsinkelse imidlertid ikke er reguleret i købsaftalen, er det de ‘almindelige’ regler på området der finder anvendelse.
Det vil sige, at du som køber enten kan ophæve købet og/eller kræve erstatning, såfremt forsinkelsen er væsentlig, og forsinkelsen skyldes forhold, der kan tilregnes sælger. Det lyder til at være tilfældet her.
Som udgangspunkt kan du kræve dit tab dækket. Det vil i princippet sige de udgifter, som du har haft som følge af forsinkelsen. Det kunne til ex være mistet arbejdsfortjeneste til dig (og eventuel din kammerart). Det er nok noget sværere at komme igennem med et krav om øget udgifter til mad m.v.
At kravet skal være ‘dokumenteret’ betyder blot, at det skal være omkostninger, som du sort på hvidt kan dokumentere, at du er blevet belastet med som følge af forsinkelsen.
Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at tingene kan forholde sig anderledes, hvis I i købsaftalen har aftalt noget andet vedrørende leveringen, herunder forsinkelse.
Håber du kunne bruge svaret til noget.
Mvh Pia
Det lugter langt væk af at sælgeren har glemt at bestille køkkenet. Har lige godt aldrig hørt om at en køkkenordre kunne ‘forsvinde’ på en køkken fabrik. Forretningen burde betale en eller form for kompensation, da det er helt tydeligt hvad der er sket.
Hvis sælgeren har haft styr på det så havde reageret noget før. Dvs da han opdagede at der ikke kom nogen ordrebekræftelse eller da han ikke fik nogen leveringsdato fra køkkenfabrikken.
Jeg er enig i dette. Det lyder underligt at en odre er forsvundet. Selvom det da kan ske, da der jo er mange hænder som håndterer sådan en ordre.
MEN det giver IKKE forbrugeren ret til at få økonomisk kompensation, hvis vi lige tager og læser købeloven…