juli 17, 2012
Varierer betalingsbetingelser inden for samme firma?
Kan betalingsbetingelserne variere fra butik til butik inden for samme kæde?
Kan betalingsbetingelserne variere fra butik til butik inden for samme kæde?
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.
Sagtens !……de fleste køkkenbutikker er privatejede….og er ejeren der ‘bestemmer’ hvordan han/hun ønsker at afregne med slutkunden.
Tak for svaret, Preben. Endnu en ting, der skal med i overvejelserne 🙂
Ja, er da bestemt værd at have med i overvejelserne – og er ret overbevist om, at de forhandlere som normalt forlanger forudbetaling også ‘sagtens’ kan stilles tilfreds med en bankgaranti.
Hilsen
Preben Kjær
Tvis Køkkener, Ribe
Nej, desværre Preben, vi har allerede oplevet den første butik, som ikke vil acceptere en bankgaranti. Men bortset fra det, hvilken type bankgaranti er det, man typisk bruger? Og hvad er kriterierne for udbetaling til køkkenfirmaet? Er det os som kunde eller køkkenfirmaet, der bestemmer, hvornår den skal udbetales?
Hmmm – nu kommer jeg sgu alvorligt ud på tynd is, idet jeg fortsat har tilgode at kræve bankgaranti….men her er mit umiddelbare syn på sagen, såfremt jeg kom ud i den situation:
Køb af køkken, bad og garderobe er og bliver en tillidssag – men gensidig – så derfor ville jeg som udgangspunkt mene at SÅFREMT der skulle en bankgaranti ind over handelen må denne skulle defineres så betalingen udløses på såvel køber som sælgers foanledning/tilsagn = på det tidspunkt hvor sælgeren har leveret, som må være på samme tidspunkt som køber har fået leveret = Tidspunktet hvor kunden har skrevet ‘fragtbrevet’ under ved levering. Jeg ved da godt der fortsat kan være en låge i rest, et eller andet der evt. har fået en ridse eller andet…men den del må tages efterfølgende…..og på den her måde er du i hvert tilflæde sikret mod køkkenforhandlerens konkurs eller hvad det nu er du frygter siden du ikke vil betale forud…
Praksis her er, at betaling forfalder 3 dage efter levering og at evt. afgivet rabat er betinget af, at denne betalingsbetingelse overholdes….på den måde har kunden 3 dage til at tjekke om alle varerne er der – måtte der være mangler eller skader opgøres de til handelskroner og tilbageholdes i betalingen til de ting er omleveret. Dette er MIN ‘normale praksis’ overfor lokale og nære kunder – men ja, jeg har såmen både leveret udenbyes og udenlands en del gange efterhånden – og der er min holdning klar = 60 % forud og resten 3 dage efter levering – som enten er hos kunden (Indland) eller hos speditionsfirmaet (Udland)….og jeg har til dato ikke haft en eneste sværdkampe ud af det (Skal dog tilføjes at langt hovedparten af mine udenbyes- og udenlands-kunder er reference-kunder….hvilket nok også, forlods, gør min ‘status’ lidt mere positiv i kunderne øjne)…..husk på, at din frygt for konkurs hos køkkenfirmaet vel ret beset ikke er mere legal end køkkenfirmaets frygt for din konkurs/manglende betalingsevne/betalingslyst. Hmmmm…..blot et ‘mandags-morgen-indspark’ herfra.
Tvis køkkener, Ribe
Preben
Med hensyn til sidstnævnte:
‘husk på, at din frygt for konkurs hos køkkenfirmaet vel ret beset ikke er mere legal end køkkenfirmaets frygt for din konkurs/manglende betalingsevne/betalingslyst.’
Helt enig og derfor er jeg jo netop ude efter at finde en løsning, hvor jeg ikke har penge ude at svømme (risikoen for konkurs er ikke en tillidssag – folk er ikke nødvendigvis selv skyld i en konkurs), og hvor jeg samtidig viser køkkenfirmaet, at pengene er der, så de også kan være sikker på at få dem. For selvfølgelig går det begge veje.
BB….så kunne ‘min ide’ vel også være ok….at pengene blev frigivet samtidig med at ‘fragtbrevet’ blev underskrevet…og nej….helt enig, selvfølgelig er en konkurs ikke en tillidssag…
Ja, bortset fra, at det er en totalentreprise, så vi skal jo helst ikke betale 100 % ved leveringen – det skal også gerne sættes op :-). Men vi finder nok en løsning med det vindende køkkenfirma.